بسیاری از مبتلایان به ام اس از افسردگی در زمانهای مختلف رنج می‌برند. عکس‌العمل افراد در مواجه با افسردگی متفاوت است. بعضی از افراد هنگامیکه افسرده هستند با مصرف برخی از غذاها ناراحتی خود را کاهش می‌دهند. مثلاً مقدار زیادی سیب زمینی سرخ شده، ماکارونی با پنیر و یا غذاهای مورد علاقه خود را می‌خورند. بنابراین خطر دریافت چربی، شکر و کالری اضافی سلامتی آنها را تهدید می‌کند. اما بعضی از افراد زمانیکه افسرده می‌شوند، اشتهایشان کاهش می‌یابد. بنابراین مهم است که بدانید احساس افسردگی چه تأثیری بر نحوه تغذیه و سلامتی شما می‌گذارد. در این مواقع سعی کنید از پزشک برای درمان افسردگی خود کمک بگیرید. افسردگیهای شدید با تجویز برخی داروها قابل درمان است.




نگرانیهایی در مورد مثانه:
مشکلات مثانه ممکن است قابل درمان باشد. با پزشک خود به محض دیدن اولین علامت مشورت کنید. ترس از تکرر ادرار و کاهش کنترل آن باعث می‌شود بسیاری از افراد مبتلا به MS که مشکلات مثانه دارند مایعات خود را محدود کنند. محدودیت در دریافت مایعات ممکن است باعث کم آبی، خشکی دهان، بلع دشوار، کاهش اشتها، یبوست، و حتی کمبود بعضی از مواد مغذی گردد. نوشیدن 6 تا 8 اونس آب یا مایعات در هر روز ضروری است.

برای اینکه مایعات کافی دریافت کنید، روشهای زیر را بکارگیرید:
* سعی کنید از نوشیدن آب لذت ببرید، زمانیکه با یک منبع آب مواجه می‌شوید، سعی کنید یک جرعه از آن بنوشید.
* یک بطری قابل حمل آب همیشه باخود داشته باشید.
* در میان وعده‌ها و در وعده‌های اصلی غذا از آب میوه، شیر و یا آب استفاده کنید.
* نوشیدنیهای غنی از کافئین را محدود کنید مثل قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنیهای غیر الکلی. کافئین به عنوان دیورتیک (ادرار آور) عمل می‌کند و باید کسانیکه مشکلات مثانه دارند از آن اجتناب کنند.
* اگر الکل می‌نوشید، در مصرف آن محتاط باشید. الکل مواد مغذی کم ولی کالری بالایی دارد. الکل از فعالیتهای حیاتی مربوط به سیستم عصبی مرکزی می‌کاهد و باعث افزایش مشکلات مربوط به تعادل بدن می‌شود. و ممکن است باعث تحریک مثانه و تشدید مشکلات مربوط به مثانه گردد.
اگر شما مستعد ابتلا به عفونتهای ادراری هستید، نوشیدن مایعاتی که به اسیدی شدن ادرار کمک کند، می‌تواند از این عفونتها جلوگیری کند. از نمونه آنها می‌توان آب آلو، زرد‌آلو، سیب و نوعی توت قرمز به نام کرانبری را نام برد. از غذاها یا مایعاتی که ادرار را قلیایی می‌کنند اجتناب کنید مثل آب مرکبات (آب پرتقال و گریپ فروت)، گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیای چشم بلبلی و آنتی اسیدهای محتوی بی‌کربنات سدیم.

تنظیم حرکات روده:
یبوست ممکن است در نتیجه ام اس یا عادات شما باشد. در هر صورت ناامید نشوید و از روشهای زیر بهره بگیرید:
* مقدار فیبر مصرفی خود را افزایش دهید. فیبر رژیمی‌ماده‌ای است که در غلات، مغزها، دانه‌ها، سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود و قابل هضم و یا قابل جذب توسط بدن نمی‌باشد. (مواد غذایی حیوانی محتوی فیبر رژیمی‌نمی‌باشند).
* رژیمی ‌که محتوی 25 تا 30 گرم فیبر در هر روز باشد به بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند. در ضمن این مقدار فیبر می‌تواند باعث احساس سیری شده و مقدار دریافت غذای شما را کاهش دهد.
* برای افزودن فیبر به رژیم غذایی با مقادیر کم شروع کنید، زیرا افزودن مقدار زیادی فیبر به طور ناگهانی، باعث نفخ، دل درد، اسهال و یا سایر علائم می‌گردد و شما را از انجام این کار منصرف می‌کند.
* سعی کنید در هر وعده اصلی غذایی یا در میان وعده‌ها از میوه‌‌ها استفاده کنید.
* از انواع لوبیاها، نخودها و عدس بیشتر استفاده کنید.
* از برنج قهوه‌ای، ماکارونی تهیه شده از گندم با سبوس و جو (به عنوان غلات کامل) بیشتر استفاده کنید.
* با استفاده از خشکبار و انواع سبزیهای خام میان وعده‌های خوشمزه تهیه کنید.
اگر تصور می‌کنید خوردن این مقدار فیبر مشکل است می‌توانید از مکملهای فیبر استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری ازاین مکملها، 15 گرم فیبر دارد. مکملهای فیبر ملین نمی‌باشند.
ولی قبل از استفاده از آنها، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
* فراموش نکنید که فیبر مقدار قابل توجهی آب جذب می‌کند، بنابراین زمانیکه فیبر دریافتی خود را افزایش می‌دهید، مایعات کافی بنوشید.
* علاوه بر مصرف فیبر، فعالیت فیزیکی می‌تواند از بروز یبوست در شما جلوگیری کند.
توجه داشته باشید که عدم کنترل مدفوع در بیماری MS اغلب به دلیل یبوست اتفاق می‌افتد.

از کاهش توده استخوانی جلوگیری کنید:
مبتلایان به MS ممکن است در معرض خطر پوکی استخوان یا استئوپروز قرار گیرند. پوکی استخوان در مبتلایان به MS به دلیل عدم تحرک، رژیم فقیر از کلسیم، و استفاده از داروهای استروئیدی (کورتونها) پدید می‌آید.

به منظور پیشگیری از پوکی استخوان به نکات زیر توجه کنید:
* مواد غذایی غنی از کلسیم بخورید مثل فرآورده‌های لبنی کم چرب، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی همراه با استخوانهای خوراکی آنها، و بعضی از مواد غذایی غنی شده مثل آب پرتقال و سریال. در مصرف پروتئین، کافئین و سدیم تعادل را رعایت کنید، چون این مواد در جذب کلسیم تداخل می‌کنند.
* ویتامین D به میزان کافی دریافت کنید. این ویتامین، یک ماده مغذی مهم در جذب کلسیم محسوب می‌شود. به شرط اینکه پوست بدن در معرض نور کافی خورشید به طور مستقیم قرار گیرد، بدن می‌تواند مقدار کافی از این ویتامین را بسازد، ولی بسیاری از مبتلایان به MS به منظور جلوگیری از خستگی ناشی از گرما از نور خورشید دوری می‌کنند. بنابراین مطمئن‌ترین انتخاب برای این بیماران استفاده از مکملهای ویتامین D تحت نظر پزشک است.
* فعالیت داشته باشید. ورزشهایی را انتخاب کنید که استخوانهایتان تحت تحمل وزن بدنتان قرار گیرند.

مشکلات مربوط به جویدن و بلعیدن:
* نوشیدنیهای نسبتا غلیظ بلعیدن را آسانتر می‌کنند، ازاین نوشیدنیها می‌توان به آب میوه‌های ژلاتینی، سسهای میوه‌‌ای، شربتها و پودینگها اشاره کرد.
* مواد غذایی که به آسانی خرد می‌شوند مثل انواع چیپسها، کراکرها، نان سوخاری و کیکها می‌توانند بلعیدن را مشکل‌تر کنند از اینگونه مواد غذایی اجتناب کنید.
* مواد غذایی نرم‌ نیازی ندارند که زیاد جویده شوند. از سیب زمینی له شده و پخته شده به جای سرخ شده استفاده کنید به جای استفاده از میوه‌ها و سبزیهای خام از پخته آنها استفاده کنید. در صورت لزوم از مخلوط کن برای نرم کردن مواد غذایی استفاده کنید.
* سعی کنید از لقمه‌های کوچک غذا استفاده کنید تا زمانیکه دچار مشکلات بلع هستید از جویدن آنها خسته نشوید.

ام اس و مشکلات دیگر:
مبتلایان به ام اس معمولاً مشکلات دیگری هم دارند. دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا مشکلاتی است که معمولاً مبتلایان به ام اس به آن دچار می‌شوند و نیاز دارند که از رژیمهای غذایی خاص و داروها استفاده کنند. رژیم شناسان می‌توانند اطلاعات تغذیه‌ای مناسبی رادر اختیار این بیماران قرار دهند.